Minggu, 27 Juli 2008

Merambu Sebatang Kara - Artist Gugusan Syair Alif Mokhter

Dewi Lirik Lagu dan Kord Gitar Indonesia

Di Perlis aku dekati seorang gadis

Di mana wajahnya ayu amatlah manis

Memakai kain nampak betis

Bercapuk-capuk di sana parut kudis

Di Arau aku sengaja sengaja dok bersapau

Kawan ku datang menyergah kononnya bergurau

Dak kena pun pukulan kuntau

Bermaafan sudahnya dek kami berdua merantau

Ku tinggalkan kawan ku, aku ke selatan

Di sana nyaris-nyaris lagi kan dinikahkan

Malangnya petang-petang dok berkemban

Gadis Alor Setar hati ku dah tertawan

Menyebabkan jodoh ku di sana tak lokek

Merambu lagi sambil mengecek

Langkawi, kononnya orang kata cantik

Kuala Muda ke sana menumpang kolek

Mula-mula aku dekati tokey minyak gamat

Ada pekerjanya gadis cantik sangat

Aku cuba tackle rupa-rupanya penyengat

Wang di poket ku lingkup dia dah sebat

Aku cuba nak jadi kelasi kapal

Tokehnya orang Penang bernama Gopal

Tak lama, surrender, mabuk laut punya hal

Di Balik Pulau, di masjidnya jadi bilal

Bujang trang tang tang lah katakan

Di mana bang subuh dah dikumandangkan

Di kolah seorang gadis berwuduk ku perhatikan

Pandangan pertama itu akhirnya nak dijodohkan

Takut ku memuncak kononnya ia gadis darah keturunan Klg

Darah keturunan Klg, di kampung mak kan bising

Nampaknya, kat sini aku amat boring

Sebelum subuh aku cabut meninggalkan Penang

Di Perai aku cuba nyuruk-nyuruk

Dalam nyuruk nak ada jua seronok-seronok

Dek bilal dulu, orang dah banyak tengok

Tak ku kenal pun tegur sapa kat aku lepak-lepuk

Ia tak ia aku terus-terang mengatakan

Kat Perai mungkin akan ada keselamatan

Lagi-lagi kawin orang anjurkan

Tak mau, jalan lagi arah selatan

Kat Ipoh aku cuba-cuba memasang body

Pagi petang, lepak, dok steady

Tak semena, gadis ayu pula menghampiri

Tak pun bergigi, yang nampak hanya gusi

Macam ini aku kata tak pakai

Sekalipun ayu ia gadis lampai

Katanya baru kahwin dan baru bercerai

Agaknya itulah yang dinamakan gadis sekali kirai

Di Pasar Budaya aku dok merambu

Bertemu pula gadis Kuala Kubu Baru

Malang, bila bercakap mulutnya berbau

Mujur aku tak kena siku, kat situ

Kat situ boleh mana nak pilih

Gadis mana nak, ada wang mesti boleh

Banyak yang cantik, comel loteh

Dah pun pilih, dapat gadis pemaleh

Kat rumah mak ku bersungut

Dek cantiknya kau dah pungut

Ginilah menantu ku, hanyut.. hanyut

Tak jadi menggenggam, apalagi menjemput

Tegal mak, aku naik muak kena tempelak

Baru seminggu aku pun naik jelak

Pilih lagi yang mana sekata berkehendak

Ke Pejabat Kadi dulu aku bawak

Di sana aku tak mau diijab kabulkan

Rupanya dia tu perempuan pondan

Dahlah sebanyak itu aku buat pilihan

Segera aku balik ke Negeri Sembilan

Di Seremban kepala aku seperti terbakar

Tegal seorang gadis bergaji besar

Katanya, dah ijab kabul besok beli motokar

Tanggung beres lulus kehendak ke dalam keluar

Gadis kota taklah mau lagi hati ini

Kat mak aku suruh carikan, mesti

Elok kat dia aku setuju sekali

Sementara itu aku keluar merambu lagi

Bentong, Kuantan dan seluruh Pahang

Di sana melepak di sini merambu, membujang

Seorang gadis amat cantik seperti mambang

Baru aku nak dekat dah diacukan penendang

Tak jadi aku nak tackle, takut

Pilih lagi, bertemu yang besar perut

Bukan ngandung, kena penyakit burut

Macam-macam aku katakan, tetap nak ikut

Aku ke Terengganu mujur-mujur dapat free

Di sana aku lihat gadisnya ayu, ranggi-ranggi

Wang ada, kalau tidak semua lari

Katanya, pergilah lu i am sorry

Di Jertih aku melepak kat sebuah warung

Semua orang kat situ tak sombong

Aku cuba nak pukul tin kosong

Mentang mentang orang dah pandang serong

Di Kelantan kat Kota Bharu merambu

Ku lihat gadis-gadis ayu mencium budu

Aku ikut merasakannya kerana nak tahu

Akhirnya, kok nak kawin tak berduit lalu

Sorang kawan baru marah-marah, menyergah

Dia orang Tanah Merah, tampan, gagah

Usah katanya di Kelantan menyerah kalah

Nanti hidup mu tak guna, kok parah

Ingat nak balik, ke Johor dulu merambu

Tegal bertemu kawan kat Perlis dulu

Masa bujanglah semua kita mesti tahu

Apalagi nak melihat dunia Johor Baharu

Tertawan pula oleh gadis Johor

Sedia menerima apa saja dihulur

Terfikir aku masa tidur-tidur

Inikah dia gadis pisau cukur

Dek perkenan lupa malu

Kat rumahnya maknya bawakan penyapu

Tegal itu hilanglah i love you

Lamalah jua fikiran ku buntu

Pusing punya pusing sampai aku di Mersing

Kat pantai menghilangkan hati runsing

Jumpa gadis dia dulu-dulu dah jeling

Aku raba poket cuma ada syiling

Pandangan aku jauh arah Laut China Selatan

Teringat kat seberang ada Pulau Tioman

Kawan kata usah ke sana, nanti kempunan

Kempunan tak kempunan dek hati aku ikutkan

Di sana semuanya menarik di hati kecik

Gadis-gadisnya semuanya cantik-cantik

Aku dekati orang tua bergobek, pendek

Kerana anaknya aku tertarik, dah kecek-kecek

Dekat punya dekat, maknya nak tahu dulu

Dari mana asal aku, maka datang ke situ

Kalau dak turunan ratu sejak dulu

Usah dekati anak aku, tau ! sergahnya aku

Aku terus berambus, singgah Tanjung Keling

Ingat orang di sana hitam bak Klg

Tapi, dah tengok kepala terus pusing

Dek masing-masing pandai jeling-jeling, mancing

Aku cuba pikat satu dara lawa

Malangnya poket aku dia sengaja meraba

Di sana wang aku sepitis tak ada pula

Dipedapnya aku dikatakannya ular sawa

Balik ke rumah aku merasa amat riang

Rumah aku terang benderang sekarang

Mereka kini hanya menunggu aku pulang

Rupa-rupanya aku dah pun bertunang

Malam itu juga menti dihantar memberitahu

Aku dah pulang ke rumah dari merambu

Besok jua aku berikhtiar pakaian baru

Kat tukang bikin dulu, duit tulis buku

Hari kahwin tumbang kerbau jantan

Di atas pelamin empat pengantin disandingkan

Damoh kompang, tukangnya buat pukulan

Hati ku gelabah hingga tak pula lalu makan

Keluarga aku menghantar pulang ke Simpai

Kampung isteri ku yang kurus lampai

Dilingkungi Adat Perpatih aku mesti memakai

Mahu tak mahu aku cuba tak mempertikai

Tiga anakku lahir isteri lagi mengandung

Segera aku bawa berhijrah ninggalkan kampung

Kat tanah rancangan membawa untung

Di sana suami isteri sama-sama berdayung

Tuhan dah sediakan hambanya rezeki

Bersepah-sepah berselerak di sana-sini

Kutiplah katanya sejak dari pagi

Dengan sabar, cekal dan percayakan diri sendiri


Rabu 3.30 petang - 29 April 1992


Lirik Lagu dan Kord Gitar Indonesia Merambu Sebatang Kara - dinyanyikan oleh penyanyi, artis Gugusan Syair Alif Mokhter
Sajak, Syair lagu

Tidak ada komentar: