Selasa, 22 Juli 2008

Musafir - Artist Gugusan Syair Alif Mokhter

Dewi Lirik Lagu dan Kord Gitar Indonesia

Satu ketika akulah musafir

Menjejak maya di Padang Pasir

Di sana aku banyak berfikir

Memuji Tuhan yang sentiasanya hampir

Berdiri aku di padang nan luas

Di mana fikiran ku amatlah waras

Pasirnya bercahaya laksana emas

Banyak di sana unta dan kibas

Hari wuquf tiga hari lagi

Berkumpul di sini bakal-bakal haji

Akulah terpesona alam di sini

Alamnya panas dan sunyi sepi

Di alam yang hening amat nyata

Melawat ke sini bukannya berpesta

Musafir berkelana bersama keluarga

Tiga lelaki delapan wanita

Jabal Rahmah kami panjat

Batu-batu pejal kekadang menyekat

Di kemuncaknya berdoa ketika melawat

Mengharapkan Tuhan yang empunya rahmat

Ketika itu di sekelilingnya hening

Angin bertiup kat telinga mendesing

Panas terik dedaun kering

Rumput-rampai nampaknya keriting

Kayu tumbuh ditanam manusia

Ada yang besar dah meneduhi kepala

Aku terpesona usaha mereka berjaya

Di padang tandus kan menghijau pula

Aku menunggang unta nan besar

Maknya bersama dan sempat bergambar

Mujur unta tak berlaku kasar

Aku menyangka unta itu liar

Lama jua aku berdiri di sini

Memakan aiskerim ada jual di sini

Tentu sekali harganya tinggi

Tak apalah merasa sekali-sekali

Setelah hati merasa puas

Beredarlah meninggalkan padang yang luas

Hari wuquf oh datanglah lekas

Akan ke sini dengan hati nan ikhlas

Luasnya padang namanya Arafah

Gambaran Mahsyar berkumpulnya Kafilah

Ke sini menjadi tetamu Allah

Yakin, sabar, syukur dan tabah

Arafah, Mina, Muzdalifah dilihat

Di kemuncak Jabal Rahmah sempat bermunajat

Hanya sebentar dan balik cepat

Tegal hari ini hari jumaat

Oh Tuhan hidayat Mu ku ingini

Oh Tuhan rahmat Mu anugerahi

Oh Tuhan murahkan aku rezeki

Aku mahu ke sini lagi


2.25 pagi - 21 April 1992


Lirik Lagu dan Kord Gitar Indonesia Musafir - dinyanyikan oleh penyanyi, artis Gugusan Syair Alif Mokhter
Sajak, Syair lagu

Tidak ada komentar: